آیا ارزش های زندگی شما واقعی است یا بدردنخور؟

در کتاب روابط از دست رفته نوشته یوآن هری
به ارزش های بدردنخور اشاره شده است
ارزش هایی که از طریق تبلیغات به ما عرضه میشود
و نه تنها کیفیت زندگی ما را افزایش نمی دهد
بلکه انگیزه های بیرونی ایجاد میکند و طبق تحقیقات این انگیزه ها منجر به افزایش افسردگی و اضطراب خواهد شد مثلا اینکه بخاطر پول کار کنیم نه بخاطر اینکه از کارمان لذت میبریم.
جالب است که علی رغم اینکه همه ما گاهی غذاهای بدردنخور و اشغال دوست داریم و میخوریم ولی میدانیم که آنها خاصیتی ندارند ولی همین نکته را درمورد ارزش های زندگی مان نمیدانیم یعنی هنوز فرق ارزش های واقعی و بدردنخور را تشخیص نمیدهیم.
این ارزش های بدردنخور چیست؟ مثلا اینکه اگر فلان ماشین را داشته باشی خوشبخت خواهی شد و یا اینکه زیبایی مهمترین ارزش است و باید کلی از درآمدت را صرف عمل های جراحی زیبایی و … کنی.
پس ارزش واقعی چیست؟
ارزش های واقعی، همان چیزهایی است که به ما انگیزه درونی میدهد و واقعا برای ما مهم هستند از جمله اینکه پیشرفت یا شاد زیستن برای ما مهم است و از ارزشهای ما است.
تنها راه خلاصی از انگیزه های بیرونی که توسط تبلیغات روزانه به ما القا میشود مقاومت کردن در برابر آنها و تمرین کردن در برابر وسوسه های آنهاست و حتی گاهی حذف آنها از زندگی روزمره مثلا حذف کانالها یا پیج هایی که هرروز کالاهای متنوعی را به ما عرضه میکند که با دیدنشان وسوسه میشویم پول خودمان را صرف خرید چیزی بکنیم که اگر نمیخریدیم هم چیزی را از دست نمیدادیم و میتوانستیم آن پول را صرف خرید کتاب یا تفریح سالمتری کنیم.
تحقیقات نشان داده حذف تبلیغات و بیلبوردها در برخی شهرها و کشورها از جمله سائوپائولو یا توکیو و حتی ممنوع کردن آنها درمورد کودکان منجر به افزایش شادکامی افراد شده است.
یکی از راه های افزایش انگیزه درونی و ارزش های واقعی صحبت در مورد این ارزش ها با دوستان و اعضای خانواده است چون تا ارزشی وجود نداشته باشد انگیزه و هدفی هم برای دنبال کردن آنها وجود نخواهد داشت.

#دکتر_المیرا_آریانا
#روانشناس_بالینی
#مشاوره_پیش_از_ازدواج
@dr_elmira_ariana